Sulje sivuvalikko
Vossi FacebookVossi YouTubeVossi LinkedInVossi In English

Uutisia

Vain MotoGP-mestaruus kelpaa


28.03.2010

KAUSI 2010
Vain MotoGP-mestaruus kelpaa

 

Testeissä ennätysvauhdissa ollut superlahjakkuus Marc Marquez lähtee jahtaamaan maailmanmestaruutta.

 

Vuoden 2008 MotoGP-maailmanmestari Ajo Motorsport lähtee kauteen 2010 espanjalaisen
superlahjakkuuden Marc Marquezin sekä saksalaisen konkarin Sandro Cortesen voimin. Käynnistyvällä kaudella suomalaistiimi esiintyy kahdella nimellä: Marquez ajaa Red Bull Ajo Motorsport -nimen alla ja Cortese puolestaan Avant Intact Ajo Motorsport -nimellä. Talli on edelleen täysin yhtenäinen, mutta tiiminimet ja kalustojen väritykset ovat erilaiset kuljettajien nimisponsorien myötä. Viime vuoden tapaan kalustona on Derbi RSA -moottoripyörät. Käynnistyvä kausi on järjestyksessään jo kuudes Vossin ja Ajo Motorsportin tuloksekkaassa yhteistyössä.

 

Testeissä ennätysvauhdissa

Kauden kahdessa ensimmäisessä virallisessa IRTA-testiajossa vauhti on ollut lupaavaa.
Marc Marquez vastasi sekä Valencian että Jerezin testien nopeimmista kierrosajoista. Valenciassa Marquez alitti ajallaan 1:40,280 edellisvuoden maailmanmestarin Julian Simonin kauden 2009 Grand Prix -kilpailun paalupaikka-ajan peräti yli 1,2 sekunnilla.
Myös Sandro Cortese on ollut hyvässä vahdissa ennen kauden 2010 ensimmäistä
kilpailua Qatarissa huhtikuun 11. päivänä. Ennen kauden avausta kuljettajilla on vielä
edessään yksi IRTA-testi Jerezissä maaliskuun lopussa. ''Olen todella tyytyväinen
saavuttamiimme kierrosaikoihin, vaikka emme ole edes niihin vielä varsinaisesti keskittyneet. Olemme työskennelleet perussäätöjen ja uuden pyörän kanssa, jotta
olemme valmiina, kun kausi alkaa", tallipäällikkö Aki Ajo kuvastaa.

 

Ajo Motorsport kuljettajat kaudella 2010:

MARC MARQUEZ
Derbi RSA
Syntymäaika: 17.2.1993
Kansalaisuus: espanjalainen
Pituus: 160 cm
Paino: 51 kg
Ensimmäinen Grand Prix: 2008

 

SANDRO CORTESE
Derbi RSA
Syntymäaika: 6.1.1990
Kansalaisuus: saksalainen
Pituus: 165 cm
Paino: 57 kg
Ensimmäinen Grand Prix: 2005

 

Niklas Ajo MotoGP 2012 -projekti

Tavoitteena edetä Kallion jalanjäljissä

Viime vuonna kaikkien aikojen nuorimpana ratamoottoripyöräilyn Suomenmestaruuden voittanut Niklas Ajo lähtee hakemaan MotoGP-tason kovuutta Espanjan CEV-sarjasta.

 

Viime vuonna kaikkien aikojen nuorimpana Suomenmestaruuden ratamoottoripyöräilyssä voittanut Niklas Ajo siirtyy tänä vuonna Espanjan CEV-sarjaan. Maailman toiseksi kovatasoisimmasta sarjasta haetaan lopullista kovuutta ja vauhtia tähtäimessä olevalle MotoGP-uralle. Sarjassa Vain MotoGP-mestaruus kelpaa on erittäin suuri määrä lupaavia kuskeja, joista karsiutuu potentiaalisimmat maailmanmestaruussarjaan. Niklas ajaa vuoden 1999 125-kuutoisten maailmanmestarin Emilio Alzamoran Monlau Competicion -tallissa ja pyöränä on viime vuoden tapaan Derbi RSW. Vossi on ollut mukana tukemassa Niklaksen lupaavaa uraa alusta lähtien. Tällä kaudella käynnistyneessä MotoGP 2012 -projektissa Niklas pyritään nostamaan Mika Kallion rinnalle moottoripyöräilyn kuninkuussarjaan viimeistään kaudelle 2012.

NIKLAS AJO

Syntymäaika: 10.7.1994

Asuu: Valkeakoskella

Pituus: 163 cm

Paino: 46 kg

Idoli: Dajiro Kato

Saavutuksia:

2006 Minimoto SM-Cup, aloittaa kilpailemisen – heti kärkisijoja.

2007 Ajo Motorsport MiniGP Academy, useita

voittoja ja paalupaikkoja, sarjan 2. sija.

2008 Kansainvälinen Red Bull MotoGP Rookies

Cup -kausi, kilpailut MotoGP-sarjan Euroopan

kilpailujen yhteydessä. Valitaan tuhansien hakijoiden

joukosta. Osallistuu myös SM-sarjan

osakilpailuihin.

2009 Ratamoottoripyöräilyn historian nuorin

Suomenmestari. Mestaruus GP125-luokassa

varmistuu jo ennen kauden päätöskilpailua. 8

startista 6 voittoa ja 1 kakkostila.

 

KAUSI 2009
Tavoitteena MotoGP:n maailmanmestaruuden
uusiminen kaudella 2009

 

Suomalainen MotoGP-tiimi Ajo Interwetten on lähtenyt tähän kauteen tavoitteenaan viime vuonna saavutetun maailman arvostetuimman ratamoottoripyöräilysarjan MotoGP:n 125-kuutiosten luokan maailmanmestaruuden uusiminen. Kauteen lähdetään kuitenkin edellisvuosien tapaan nöyrällä asenteella ja perustyötä kunnioittaen. Vossi Group ja Ajo Motorsport jatkavat jo viidettä kautta erinomaista yhteistyötään.

 

Cortese mestarin ajosaappaisiin

- Mestaruuden puolustaminen on aina vaikeaa, mutta tavoitteemme on tehdä työtä viime kauden tasolla ja jos vain mahdollista, vielä vähän paremminkin, sanoo tallipäällikkö Aki Ajo. Mestaruustallin Derbi-kuljettajina ajavat jo viime kaudelta tuttu sveitsiläinen Dominique Aegerter, 18, ja hänen uusi saksalainen tiimikaverinsa
Sandro Cortese. Loppiaisena 19 vuotta täyttänyt Cortese astuu isoihin, eli maailmanmestarina 250-kuutioisten luokkaan siirtyneen Mike Di Meglion ajosaappaisiin. Mike Di Meglion tapaan Sandro Cortese on varsin kokenut kuljettaja 19 vuoden iästään huolimatta. Nousujohteisen viime kauden jälkeen myös Aegerter on entistä kokeneempi ja molemmat osoittivat erityisesti kauden loppupuolella lukeutuvansa sarjan kenties kilpailluimman luokan terävimpään kärkeen.

 

Molemmille Derbi RSA -tehdaspyörät

Ajo Motorsportin MotoGP-ponnistelut siirtyvät jälleen kerran askeleen eteenpäin myös kalustollisesti, sillä kaudella 2009 tallin molemmat kuljettajat kilpailevat viimeisintä tekniikkaa edustavalla DERBI RSA -tehdaspyörällä. - Piikkiluokka näyttää jälleen varsin tasaiselta. Luokasta löytyy jopa kymmenkunta potentiaalista mestariehdokasta. Olen kuitenkin varsin luottavainen kuljettajieni ja tiimin osalta. Olemme erittäin motivoituneita ja valmiita vastaamaan tuleviin haasteisiin, vakuuttaa Ajo. Asetelmat uuteen kauteen 2009 ovatkin erittäin mielenkiintoiset. Kausi lupaavasti liikkeelle Tänä vuonna 18 osakilpailua käsittävä kausi on lähtenyt lupaavasti liikkeelle ja tiimin molemmat kuljettajat ovat ottaneet arvokkaita pisteitä jokaisesta osakilpailusta. Tallin kauden ensimmäisen palkintosijoituksen nappasi Cortese tynkäkisaksi sateen takia muodostuneessa Qatarin osakilpailussa sijoittumalla kolmannelle korokkeelle. Kolmen ajetun osakilpailun jälkeen Cortese on MM-sarjan viidentenä ja Aegerter kymmenentenä.

 

Vuosia menestystä maailman huipulla

MotoGP-sarja on maailman kovatasoisin ja korkeaprofiilisin moottoripyöräurheilusarja. Näkyvyydessä sekä suosiossaan se haastaa ja jopa ohittaa Formula 1-sarjan monissa eri maissa katsotuimpana ja seuratuimpana moottoriurheilusarjana. Viimevuotisen maailmanmestaruuden lisäksi Ajo Motorsport on onnistunut saavuttamaan MotoGP-sarjan 125-kuutioisten luokassa useita hyviä tuloksia nuorten ja lahjakkaiden kuljettajiensa kanssa. Ajo Motorsportin kasvattamia kuljettajia ovat muun muassa Mika Kallio, Lukas Pesek, Tomoyoshi Koyama ja Michael Ranseder.

 

 

Dominique Aegerter #7

Derbi RSA

Syntymäaika: 30.09.1990

Syntymäpaikka: Rohrbach

Kansalaisuus: sveitsiläinen

Ensimmäinen Grand Prix: 2006

GP-Startteja: 36

 

Sandro Cortese #11

Derbi RSA

Syntymäaika: 06.01.1990

Syntymäpaikka: Ochsenhausen

Kansalaisuus: saksalainen

Ensimmäinen Grand Prix: 2005

GP-Startteja: 66

 

KAUSI 2008

Ajo Motorsportin ja Vossin vauhti kiihtyy kaudella

2008

 

Ajo Motorsports ja Vossi ovat sopineet jatkavansa jo kolmatta kautta erinomaisesti sujunutta yhteistyötään. Myös tänä vuonna yhteistyötä tehdään kolmessa eri sarjassa: MotoGP- sarjan 125-kuutioisissa, Junior Projectissa sekä MiniGP Academy ajokoulussa.

 

Organisaatioiden yhteistyön synenergiat ovat vain voimistuneet vuosien kuluessa ja jatko yhteistyölle oli luonnollinen. "Ajo Motorsportin toiminnassa mukana oleminen on ollut erittäin mielekästä. Akin johdolla tiimi on kehittänyt toimintaansa herkeämättä vuosi toisensa jälkeen ja suunta on ollut tasaisesti ylöspäin. Lisäksi nuorien harrastustoiminnan mahdollistaminen sekä lupaavien suomalaisjuniorien kasvatus ovat meidän molempien sydäntä lähellä", toimitusjohtaja Jarkko Vossi selventää yhteistyönerinomaisuutta.

 

Kausi alkanut lupaavammin kuin koskaan

Kaudelle 2008 Ajo Motorsport on tehnyt sopimuksen kahden uuden kuljettajan kanssa. Toinen kuskeista on 19-vuotias ranskalainen Grand Prix -voittaja, Mike Di Meglio. Hän on nuoresta iästään huolimatta varsin kokenut kuljettaja ja ajanut jo viisi kautta sarjassa. Tallikaverikseen hän saa 17-vuotiaan sveitsiläisen lupaavan nuoren Dominique Aegerterin.

 

Juuri startannut MotoGP-kausi on lähtenyt todella jännittävissä merkeissä käyntiin, kun tallin Mike Di Meglio on ollut kauden ensimmäisissä harjoitusajoissa välillä jopa nopein. Tämän kauden ensimmäisessä Losailin valaistulla aavikkoradalla Qatarissa ajetussa kilpailussa hyvät otteet jatkuivat. Di Meglio oli aika-ajoissa kolmantena ja johti jopa hetken kisaa, mutta sijoittui lopulta neljänneksi. Nähty vauhti lupaakin erittäin hyvää kaudelle ja on realista odottaa voittoja kauden aikana.

 

Ajo Mototsport sai tälle kaudelle käyttöönsä sarjan parhaan kaluston, Derbi RSA –tehdaskilpamoottoripyörän. Mike Di Meglion kausi onkin alkanut erittäin lupaavasti ja häneltä voidaankin odottaa voittoja kauden aikana.

 

Ajo Motorsportilla onkin yksi kilpailuhistoriansa, sekä koko 125cc -luokan, kokeneimmista kilpailijoista. Vasta 19-vuotiaana Mike Di Meglio on sekä nuori ja innokas, että erittäin kokenut kuljettaja. Hänellä on riittävästi kokemusta sekä tekniseen työskentelyyn että kilpailun loppuvaiheiden tiukkoihin taisteluihin, mutta kuitenkin vielä paljon nuoruuden intoa ja rohkeutta haastaa kanssakilpailijoitaan.

 

Dominique Aegerterin kanssa talli jatkaa korkeasti arvostettua nuorten kuljettajien valmennus- ja koulutustyötään. Nuori Dominique Aegerter on osallistunut urallaan kahteen Grand Prix-kilpailuun villillä kortilla kaudella 2006 ja ajoi kaudella 2007 tulokaskautensa MotoGP-sarjassa, saavuttaen heti kolme MM-pisteisiin oikeuttavaa sijoitusta. Ajo Motorsportin MotoGP-ponnistelut siirtyvät jälleen askeleen eteenpäin myös kalustollisesti, sillä Ajo Motorsport on varmistanut Piaggio-ryhmältä käyttöönsä sarjan parhaan kaluston, Derbi RSA -tehdaskilpamoottoripyörän. RSA -tehdaspyörää ajaa Mike Di Meglio, Dominique Aegerterille Ajo Motorsport on varmistanut RSW-kilpamoottoripyörän tehtaan Kit-osilla. Derbin RSA -tehdaskilpamoottoripyörän ja Grand Prix-voittajakuljettajan yhdistelmä antaakin Ajo Motorsportille erinomaiset lähtökohdat haastaa sarjan kärki kaudella 2008, josta on saatu jo myös erinomaista näyttöä.

 

Ainoa suomalainen MotoGP-tiimi

Vuonna 1997 perustetun Ajo Motorsport Oy:n tarkoituksena on ollut kehittää yhtiö, joka voisi nousta paitsi kilpailemaan niin myös saavuttamaan vakaan ja menestyvän aseman ratamoottoripyöräilyn korkeimmalla tasolla MotoGP-sarjassa. Maailman kovatasoisin ja korkeaprofiilisin moottoripyöräurheilusarja MotoGP haastaa suosiossaan ja näkyvyydessä tai jopa ohittaa Formula 1-sarjan monissa eri maissa. Kolmen edellisen kauden aikana Ajo Motorsport on onnistunut saavuttamaan kaikki kilpailulliset, tekniset sekä taloudelliset tavoitteensa. Erityisen tunnuttu Ajo Motorsport on nuorien lupaavien kuskien nostamisesta huipulle. Ajo Motorsportin kasvattamia kuljettajia ovat mm. Mika Kallio, Lukas Pesek ja Tomoyoshi Koyama.

 

GP-sarjan 125-kuutioisten luokan Vuoden tulokas 2005 -tittelin voitteen Tomoyoshi Koyaman palkintojuhlaa Istanbulissa kolmossijan jälkeen.



Ajo Motorsport -kuljettaja kaudella 2008

 

Mike Di Meglio

Moottoripyörä: Derbi RSA Factory

Syntymäaika: 17.01.1988

Syntymäpaikka: Toulose

Kansalaisuus: ranskalainen

Ensimmäinen Grand Prix: 2003 Japani

Ensimmäinen Podium: 2005 Iso-Britannia

Ensimmäinen GP voitto: 2005 Turkki

Grand Prix lähtöjä: 74

Dominique Aegerter

Moottoripyörä: Derbi RSW + Factory Kit

Syntymäaika: 30.09.1990

Syntymäpaikka: Rohrbach

Kansalaisuus: sveitsiläinen

Ensimmäinen Grand Prix: 2006 Portugali

Grand Prix lähtöjä: 19

MiniGP Academy – Luo pohjaa suomalaisille
tulevaisuuden tähdille

 

Viime vuoden erittäin positiiviset kokemukset MiniGP Academystä kannustivat laajentamaan ajokoulua tälle kaudelle.

 

Viime vuonna käynnistynyt MiniGP Academy ajo- ja urheilukoulutyyppinen kilpailusarja nuorille oli todellinen menestystarina ja siksi sitä päätettiin jatkaa myös tänä vuonna. Kaudella 2008 MiniGP Academy laajenee siten, että juuri päättyneessä haussa hakemuksensa saattoivat jättää kaikki 8–15 -vuotiaat.

 

MiniGP Academyn perusajatuksena on laskea moottoripyöräurheiluharrastuksen aloittamiskynnystä, sillä kuljetuskalustoa, mekaanikkoja, varaosia tms. ei tarvitse hankkia itse - ne kuuluvat kohtuullisen huokeaksi saatuun osallistumismaksuun. Tämän lisäksi kuljettajien suorituksia käydään läpi henkilökohtaisesti jokaisessa tapahtumassa sekä tarjotaan monipuolisesti muuta koulutusta ja opastusta. Kalustona MiniGP Academy -kuljettajat käyttävät Hondan NSF100-moottoripyöriä. Ajo Motorsport huolehtii kaluston ja varusteiden ylläpidosta sekä kuljettamisesta tapahtumapaikoille, joten sarjaan osallistuminen ei vaadi teknistä osaamista nuorten vanhemmilta.

 

MiniGP Academy luo pohjaa Suomalaiselle ratamoottoripyöräilylle ja tulevaisuuden tähdille keskittymällä olennaisimpaan: ajo-opetukseen ja hauskaan yhdessäoloon. Kaudella 2008 MiniGP Academy käsittää yhteensä 7 erillistä, 1–2 -päiväistä tapahtumaa. Tapahtumista 3 järjestetään ratamoottoripyöräilyn Suomenmestaruussarjan kilpailujen ja 2 minimoto-cup kilpailujen yhteydessä.

 

 

Junior project – Kisaa tänä vuonna 125 kuutioisten SM-sarjaa

 

Kaudelle 2007 käynnistetty uusi koulutus- ja valmennusohjelma Ajo Motorsport Junior Project jatkuu kaudella 2008. Tulevalle kaudelle valmennusohjelmaa on edelleen kehitetty, ja uusien kuljettajien myötä Junior Project –kuljettajien keski-ikä laskee. Tarkoituksena on nostaa tehokkaan henkilökohtaisen valmennuksen piiriin lahjakkaita nuoria, nousevia kuljettajalupauksia eli tulevia mikakallioita entistäkin aiemmin. Kaudella 2008 Junior Project –kuljettajien kärkenä on Eeki Kuparinen, joka on noussut nopeasti yhdeksi lupaavimmista suomalaisista nuorista lahjakkuuksista GP125-luokkaan. Tulevaisuudessa Junior Project –valmennusohjelmaa voidaan käyttää myös MiniGP Academy:n kautta perusvalmennuksen saaneiden kuljettajien jatkovalmennuksessa ja näin helpottaa entisestään jo hyvät perusopit saaneiden nuorten suomalaisten kehitystä.

 

Linkkejä:

www.ajo.fi

www.motogp.com

www.motocev.com

www.nelonen.fi/motogp


Takaisin uutisiin
  • <span class='caption-title'>Pöytyän Koneistuspalvelu Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Fermat WRF 150 ja WFT 13 CNC-avarruskoneet</span>
  • <span class='caption-title'>A. Reponen Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Hankwang levy- ja putkilaser, Thoman CNC-rullataivutuskone ja Macri CNC-putkentaivutuskone</span>
  • <span class='caption-title'>Ouneva Group</span><br/><span class='caption-subtitle'>Omera R200R1M2S8/HS ja OPM-100 mekaaniset puristinlinjat</span>
  • <span class='caption-title'>Technip Offshore Finland Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Bomar Individual 620.460 DGANC CNC-vannesahalinja</span>
  • <span class='caption-title'>Sako Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Biglia B 1200 sorvauskeskus</span>
  • <span class='caption-title'>Saarijärven Säiliövalmiste Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Faccin HAV/S 3162 CNC-levynpyöristyskone</span>
  • <span class='caption-title'>Sandvik Mining and Construction Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Metronor langaton 3D-mittauslaite</span>
  • <span class='caption-title'>Metalli Järvelä Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Crippa CA 563 CNC-putkentaivutusautomaatti</span>
  • <span class='caption-title'>SBA Interior Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Akira-Seiki Performance V3 työstökeskus</span>
  • <span class='caption-title'>Bierkühl Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>SMI Silver 3 CD putkituotantosolu</span>
  • <span class='caption-title'>Kalajoen Teräs Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Bomar Individual 620.460 DGH CNC-sahalinja</span>
  • <span class='caption-title'>Lankapaja Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Biglia B565 YS sorvauskeskus</span>
  • <span class='caption-title'>Kangasalan Kopal Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Akira-Seiki SV 1350 työstökeskus</span>
  • <span class='caption-title'>Japrotek Oy Ab</span><br/><span class='caption-subtitle'>Faccin HAV 3154 levynpyöristykone</span>
  • <span class='caption-title'>KPPR-Steel Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Macri Provar 6-65UD CNC-putkentaivutuskone</span>
  • <span class='caption-title'>Raahen osaamiskeskus Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Baykal APHS 3100x440 CNC-särmäyskone</span>
fatfooter top