Sulje sivuvalikko

Yhteistyökumppanit - kausi 2007

Ajo Motorsport ja Vossi Group yhä laajempaan yhteistyöhön kaudella 2007

Yhteistyötä tehdään nyt peräti kolmessa eri sarjassa – tähtäimessä lupaavien suomalaisnuorien nostaminen maailman huipulle

 

Ajo Motorsport ja Vossi Group Oy ovat laajentaneet yhteistyötään kaudelle 2007. Yhteistyötä tehdään nyt peräti kolmessa eri sarjassa: MotoGP-sarjan 125 -kuutoisissa, Junior Project:issa Espanjan CEV-sarjassa sekä vasta perustetussa MiniGP Academy:ssä, joka on suomalainen ajo- ja urheilukoulutyyppinen kilpailusarja 10 - 14 vuotiaille nuorille. Ajo Motorsportin ja Vossin yhteinen tavoite on lupaavien suomalaisnuorien nostaminen maailman huipulle sekä nuorten ratamoottoripyöräilyharrastuksen taloudellisen ja vanhempien osaamisesta riippuvan aloittamiskynnyksen madaltaminen.

 

Suomalaisuuden lisäksi organisaatioilla paljon yhteistä

 

Ajo Motorsportin ja Vossin toiminnassa on paljon yhteistä. Molemmat pyrkivät jatkuvaan toimintansa uudistamiseen ja kehittämiseen sekä suorituksen korkeaan laatuun. Myös molemmat organisaatiot rakentuvat eri osa-alueiden ammattilaisista, joilla on selkeä yhteinen tavoite, jonka eteen koko tiimi tekee kaikkensa. Organisaatioiden yhteistyöllä on myös tekniset ulottuvuutensa. Molemmilla on intohimo tekniikkaan sekä sen tuottavaan hyödyntämiseen, jossa jokainen sekunti merkitsee paljon. Vossi toimiikin myös Ajo Motorsportin työstökoneratkaisutoimittajana.

 

- Olemme hakeneet etupäässä suomalaisia, pitkäjänteisiä yhteistyökumppaneita, joiden kanssa voimme yhdessä sitoutua haasteellisiin kehitysprojekteihimme, Aki Ajo kuvastaa yhteistyön tarkoitusperää.

 

MotoGP – Ratamoottoripyöräilyn maailman kuninkuussarja

 

Michael Ransederin kausi on alkanut lupaavasti ja hän onkin neljän ajetun kilpailun jälkeen MotoGp:n 125-kuutioisten sarjan 10. sijalla.

 

Ajo Motorsport ja Vossi toimivat nyt jo kolmatta vuotta yhteistyössä ratamoottoripyöräin maailman mestaruus sarjassa MotoGP:ssä. Ajo Motorsport kilpailee MotoGP –sarjan 125-kuutioisten luokassa. 125- kuutioisten luokka on kilpailuiltaan tiukin kolmesta MotoGP -sarjan luokasta. Luokassa on monia erittäin kovatasoisia ja kilpailukykyisiä talleja, sekä useita lahjakkaita ja menestyksen nälkäisiä nuoria kuljettajia. Tallit ja kuljettajat käyttävät taitojaan, osaamistaan ja päättäväisyyttään hakiessaan 17 osakilpailua käsittävän kauden aikana menestystä tässä kovatasoisessa sarjassa.

 

Tänä vuonna Ajo Motorsport taistelee MM-pisteistä Derbin tehdaskalustolla kuljettajinaan itävaltalainen Michael Ranseder, 20, ja romanialainen Robert Muresan, 15.
- Tiimillämme on nyt käytössään kilpailukykyisempi kalusto kuin kenties koskaan aikaisemmin. Pyörän osalta kaikki näyttää hyvältä, vaikka testimäärä jäikin suunniteltua pienemmäksi epävakaiden sääolosuhteiden takia, Aki Ajo kertoi kauden alussa.

 

Ransederilla ainekset kärkikahinoihin

 

Ajo Motorsport tunnetaan nuorien kuljettajien ponnahduslautana kohti huippua. Tästä esimerkin tarjoavat muun muassa Mika Kallio ja edelleen piikkiluokassa Derbin toisessa tehdastiimissä jatkava tshekki Lukas Pesek sekä vuoden tulokas 2005 palkinnon voittanut Tomoyoshi Koyama.

 

MotoGP –sarjassa mukanaolonsa aikana Ajo Motorsport onkin onnistunut hankkimaan osaamisellaan paljon hyviä tuloksia kasvattamalla useita nuoria ja lahjakkaita kuljettajia menestykseen. Tämä kasvatustyö onkin tuonut Ajo Motorsportille maineen erinomaisena kuljettajien opettajana ja kasvattajana. Maailmalla, myös MotoGP -sarjan oikeudet omistavan Dornan taholla, on jo pitkään arvostettu Ajo Motorsportin valmennustyötä ja kykyä nostaa nuoria potentiaalisia kuljettajia maailman huipulle.

 

- Näen Ransederissa ja Muresanissa paljon potentiaalia. Tosin työ uusien kuljettajien kanssa on aina pitkäjänteistä. Vie oman aikansa löytää yhteinen ja toimiva työskentelytapa.

 

GP-sarjan 125-kuutioisten luokan Vuodentulokas 2005 -tittelin voitteen Tomoyoshi Koyaman palkintojuhlaa Istanbulissa kolmossijan jälkeen.

 

Ransederilla on takanaan yksi täysipainoinen MM-kausi. Muresan on ehtinyt totutella arvosarjan tavoille vasta muutaman niin sanotun villin kortin kisan verran.

 

Ajolla on kovat odotukset varsinkin Ransederin osalta.

- Odotan Ransederilta kauden mittaan jopa kärkituloksia, kun kaikki palaset ovat loksahtaneet hänen ja tiimin välillä kohdalleen. Meillä on vahva usko ja luottamus hänen kykyihinsä.

 

Kauden kuluessa Michael Ranseder onkin takonut tasaisesti MM-pisteitä ollen kaikissa kauden neljässä ensimmäisessä kisassa pisteillä. Kauden neljännessä osakilpailussa Kiinan Shanghaissa Ranseder ajoi uransa tähän mennessä parhaalle sijalle 7. Kilpailun jälkeen hänen pisteensä riittivätkin sarjan 10. sijaan. Sen sijaan Robert Muresanin kausi on alkanut vaisummin ja hän on sijoittunut jokaisessa kisassa kahdenkymmenen paikkeille.

 

MotoGP haastaa suosiossa jopa Formula 1 -sarjan

 

Vuonna 1997 perustetun Ajo Motorsportin toiminta on viimeisten vuosien aikana keskittynyt yhtiön aseman vakauttamiseen moottoripyöräurheilun korkeimmalla tasolla ratamoottoripyöräilyn MotoGP -sarjassa. MotoGP-sarja on maailman kovatasoisin ja korkeaprofiilisin moottoripyöräurheilusarja. Näkyvyydessä ja suosiossa se haastaa ja jopa ohittaa Formula 1-sarjan monissa eri maissa katsotuimpana ja seuratuimpana moottoriurheilusarjana. Suomessa MotoGP:tä voi seurata Neloselta sekä 125–luokkaa uudelta miestenkanava JIM:iltä.

 

Ajo Motorsport on työskennellyt Maailmanmestaruustasolla vuodesta 2001, ja on nyt vakiinnuttanut asemansa huipputason tallina ratamoottoripyöräilyn Maailmanmestaruussarjassa. Ajo Motorsportille kuluva kausi on kuudes täysi kausi MotoGP -sarjan 125 -luokassa.

 

Junior project – Seuraavat mikakalliot kehittymässä

 

Junior Project:in suomalaiset tulevaisuuden lupaukset ovat Patrik Hvitfelt (vas.), Teemu Mattila ja Erno Kostamo.

 

Ajo Motorsport käynnistää kaudella 2007 kansainvälisen projektin, jonka tavoitteena on kasvattaa lupaavista suomalaisnuorista ammattilaisia ratamoottoripyöräilyn MotoGP -sarjaan. Junior Projectin avulla Ajo Motorsport yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa haluaa tarjota nuorille mahdollisuuden saada tietoa, tukea ja valmennusta oman ratamoottoripyöräilyuransa kehittämiseen.

 

Junior Project tarjoaa nuorille lahjakkaille kuljettajille kehitysaskeleet kansallisista sarjoista Grand Prix -tasolle. Samalla nuorista kuljettajista valmennetaan huippu-urheilijoita antamalla ajovalmennuksen lisäksi fyysistä ja henkistä valmennusta, sekä erilaisia taustatietoja ja taitoja tulevaa ratamoottoripyöräilyn ammattilaisen uraa varten.

 

Junior Project -kuljettajat Patrik Hvitfelt, Teemu Mattila ja Erno Kostamo kilpailevat Espanjan CEV-sarjassa. MotoGP - sarjan tavoin Dornan hallinnoima CEV on MotoGP -sarjan jälkeen maailman ehdottomasti kovatasoisin 125 -kuutoisten sarja. CEV –sarjan lisäksi kuljettajat kilpailevat valikoiduissa kansallisissa kilpailuissa. Suomen Moottoriliitto ry sekä Ruutunelonen Oy :n omistama TV-kanava Nelonen ovat olleet myös mukana Junior Project valmennusohjelman suunnittelutyössä.

 

MiniGP – Nuorille mahdollisuus uuteen harrastukseen

 

MiniGP-sarjaan valitut seitsemäntoista 10-14 -vuotiasta kuljettajaa ensimmäisessä kilpailutapahtumassa, joka ajettiin äitienpäivänä Tattarisuon Karting Radalla Helsinki MinimotoGP yhteydessä.

 

Toinen kaudelle 2007 Ajo Motorsportin käynnistämä projekti MiniGP Academy on ajo- ja urheilukoulutyyppinen kilpailusarja 10 - 14 vuotiaille nuorille. MiniGP Academyn tarkoituksena on laskea moottoripyöräurheilun aloittamiskynnystä harrastuksena, sillä kuljetuskalustoa, mekaanikkoja, varaosia tms. ei tarvitse hankkia itse - ne kuuluvat MiniGP Academy:n osallistumismaksuun. MiniGP Academy -kuljettajat valittiin maaliskuun puoleen väliin mennessä lähetettyjen hakemuksien perusteella.

 

Kalustona MiniGP Academy -kuljettajat käyttävät Hondan NSF100 moottoripyöriä. Kaikki sarjan pyörät ovat keskenään identtisiä ja pyörät tarkistetaan ennen jokaista tapahtumaa. Tasaväkisyys varmistetaan siten, että pyörät arvotaan tapahtumakohtaisesti kuljettajien kesken ennen jokaista tapahtumaa. Uskomme, että MiniGP Academy luo pohjaa Suomalaiselle ratamoottoripyöräilylle ja tulevaisuuden tähdille keskittymällä olennaisimpaan: Ajo-opetukseen ja hauskaan yhdessäoloon. Sarjaan osallistuminen ei vaadi teknistä osaamista nuorten vanhemmilta. Ajo Motorsport huolehtii kaluston ja varusteiden ylläpidosta sekä kuljettamisesta tapahtumapaikoille.

 

Kaudella 2007 MiniGP Academy käsittää yhteensä 7 erillistä, 1 - 2 päiväistä tapahtumaa. Tapahtumista 3 järjestetään Ratamoottoripyöräilyn Suomenmestaruussarjan kilpailujen yhteydessä, ja 2 minimoto-cup kilpailujen yhteydessä. Osallistumismaksu on vain 4 200 € (sis. alv. 22%) sisältäen kaluston käyttöoikeuden sekä kaluston ylläpidon, ajovarusteet, osallistumis- ja ilmoittautumismaksut, mekaanikon palvelut, renkaat ja varaosat. Jokaisesta kaatumisesta veloitetaan omavastuuosuutena kiinteä 85 €:n kertamaksu.

 

Linkkejä:

www.ajo.fi

www.motogp.com

www.motocev.com

  • <span class='caption-title'>Pöytyän Koneistuspalvelu Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Fermat WRF 150 ja WFT 13 CNC-avarruskoneet</span>
  • <span class='caption-title'>A. Reponen Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Hankwang levy- ja putkilaser, Thoman CNC-rullataivutuskone ja Macri CNC-putkentaivutuskone</span>
  • <span class='caption-title'>Ouneva Group</span><br/><span class='caption-subtitle'>Omera R200R1M2S8/HS ja OPM-100 mekaaniset puristinlinjat</span>
  • <span class='caption-title'>Technip Offshore Finland Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Bomar Individual 620.460 DGANC CNC-vannesahalinja</span>
  • <span class='caption-title'>Sako Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Biglia B 1200 sorvauskeskus</span>
  • <span class='caption-title'>Saarijärven Säiliövalmiste Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Faccin HAV/S 3162 CNC-levynpyöristyskone</span>
  • <span class='caption-title'>Sandvik Mining and Construction Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Metronor langaton 3D-mittauslaite</span>
  • <span class='caption-title'>Metalli Järvelä Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Crippa CA 563 CNC-putkentaivutusautomaatti</span>
  • <span class='caption-title'>SBA Interior Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Akira-Seiki Performance V3 työstökeskus</span>
  • <span class='caption-title'>Bierkühl Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>SMI Silver 3 CD putkituotantosolu</span>
  • <span class='caption-title'>Kalajoen Teräs Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Bomar Individual 620.460 DGH CNC-sahalinja</span>
  • <span class='caption-title'>Lankapaja Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Biglia B565 YS sorvauskeskus</span>
  • <span class='caption-title'>Kangasalan Kopal Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Akira-Seiki SV 1350 työstökeskus</span>
  • <span class='caption-title'>Japrotek Oy Ab</span><br/><span class='caption-subtitle'>Faccin HAV 3154 levynpyöristykone</span>
  • <span class='caption-title'>KPPR-Steel Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Macri Provar 6-65UD CNC-putkentaivutuskone</span>
  • <span class='caption-title'>Raahen osaamiskeskus Oy</span><br/><span class='caption-subtitle'>Baykal APHS 3100x440 CNC-särmäyskone</span>
fatfooter top